رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

چاه‌های مشهد بیشتر می‌شود | عبور از بحران کم‌آبی با حفر چاه

  • کد خبر: ۲۰۸۸۵۸
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
  • ۵
چاه‌های مشهد بیشتر می‌شود | عبور از بحران کم‌آبی با حفر چاه
حفر چاه‌های جدید برای گذر از کم‌آبی مشهد تازه‌ترین مصوبه‌ای است که مسئولان بر آن مُهر تأیید زدند.

به گزارش شهرآرانیوز هر‌چند آسمان مشهد در دو روز گذشته بارانی بود و خوشحالی از بارش باران را تجربه کردیم، اما حجم و گستردگی خشکی زمین و کم‌آبی به‌حدی است که با این بارش‌های اندک، باز هم نمی‌توان از بحران کم‌آبی عبور کرد. در‌همین‌راستا حفر چاه‌های جدید برای گذر از کم‌آبی مشهد تازه‌ترین مصوبه‌ای است که مسئولان بر آن مُهر تأیید زدند.

به گزارش شهرآرا، قرارگاه عملیاتی آب روز گذشته با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان مشهد برگزار شد. در این جلسه که با محوریت بررسی مصوبات جلسه قبل برگزار شد، تکالیف هر دستگاه اجرایی بررسی شد و موانع و روش‌های تسهیل در اجرای مصوبات مورد بحث قرار گرفت.

فرماندار مشهد در این جلسه گفت: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کم‌آبی مشهد در شرایط تهدید قرار دارد و با‌توجه‌به وجود بارندگی‌های اخیر، باز هم مشهد فاصله زیادی با میزان بارندگی درازمدت دارد.

از مذاکره تا احتمال قطع انشعاب

محسن داوری بیان کرد: بسیاری از حوزه‌ها که مصرف آب بالایی داشتند، تذکر گرفتند و انشعاب آب تعدادی از حوزه‌ها نیز قطع شد؛ همچنین قرار شد مذاکراتی با برخی مجموعه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف انجام شود و در‌صورت اصلاح‌نشدن الگو، شیوه‌های بازدارنده بعدی در دستور‌کار قرار خواهد گرفت.

داوری ادامه داد: تدابیر خوبی برای تأمین‌آب صورت گرفته است تا در بخشی از پروژه‌ها که دچار اشکال هستند، نواقص رفع شود. ناهماهنگی‌هایی در تعدادی از بخش‌ها وجود داشت که برطرف کردیم و در حوزه پساب مورد استفاده شهرداری برای فضای سبز نیز توافق خوبی انجام و قرار شد این توافق‌ها در شورای شهر تصویب و استفاده از پساب در حوزه فضای سبز مشهد عملیاتی شود. فرماندار مشهد افزود: جمع‌بندی این است که در حوزه کم‌آبی با فرهنگ‌سازی، الگوی مصرف مردم تغییر کند؛ ضمن اینکه تأکید بر این است که با وجود کمبود و کسری آب، باید با مدیریت درست، مشکل فعلی به بحران تبدیل نشود.

اجرایی‌شدن حفر چاه‌های جدید

در این جلسه همچنین مصوبات قبلی قرارگاه بررسی شد و هر‌کدام از سازمان‌های مربوط باتوجه‌به تکالیف خود، به ارائه گزارش در‌این‌باره پرداختند و مقرر شد تعدادی از جانمایی‌های انجام‌شده برای حفر چاه جدید برای تأمین آب شرب مشهد، اجرایی شود. تأمین آب فضای سبز از محل پساب، مصوبه‌ای دیگر بود که باتوجه‌به محدودیت شدید آبی مقرر شده بود شهرداری مشهد پیش‌بینی‌های لازم را با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب‌و‌فاضلاب انجام دهد.

بر‌همین‌اساس در تفاهمی مقرر شد پس از تصویب شورای‌اسلامی‌شهر مشهد این مهم اجرایی شود. باتوجه‌به تصویب حفر چاه، ناهماهنگی‌هایی در مکان‌های حفر وجود داشت که در جلسه یاد‌شده این موانع برطرف شد.
رفع تعارضات بین شرکت عمران گلبهار، راه‌آهن، آبفا و فرمانداری با هماهنگی‌های معاونت عمرانی فرمانداری از دیگر مواردی بود که به تصویب رسید.

هشدار با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی شهر

استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی در شهر برای فرهنگ‌سازی و انعکاس شرایط اضطراری منابع آبی، دیگر مصوبه‌ای بود که قرار شد با همکاری آبفا و شهرداری مشهد انجام شود. در‌همین‌زمینه فرماندار مشهد نیز با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم‌فجر در مشهد، این جشنواره را از فرصت‌هایی برشمرد که با تولید و پخش تیزر درباره آب در سینما‌ها می‌توان از آن بهره‌مند شد. وی افزود: از ظرفیت بیمارستان‌ها، ادارات و... نیز باید برای این مسئله استفاده شود.

ارائه گزارش درباره عدم‌امکان بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز از دیگر مصوبات جلسه قبل بود که روال اجرایی آن توسط نماینده آب منطقه‌ای تشریح و مشخص شد که از جلسه قبل تاکنون برای سه چاه دستور قضایی برای مسدودسازی دریافت شده است و فرایند اجرایی آن در حال انجام است.

برخورد با دستگاه‌های اجرایی پر‌مصرف

یکی دیگر از مصوبات جلسه گذشته قرارگاه، در راستای مدیریت مصرف و برخورد با موارد پرمصرف دستگاه‌ها، مشترکان خانگی، هتل‌ها، باغ‌ویلاها، اقامتگاه‌های غیردائم و کارواش‌ها بود که در این جلسه فرایند اجرایی برخورد‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و اعلام شد که ۳۳۳ مورد مشترک پرمصرف در این زمینه شناسایی و اخطار برای مشترکان پرمصرف ارسال شده است.

طبق بررسی انجام‌شده، مواردی که بیش از دوبرابر ظرفیت، مصرف آب داشته‌اند شامل ۶۵ کارواش، ۱۳ هتل و ۶۸ مکان عمومی بوده است. فرماندار مشهد در‌این‌زمینه نیز اعلام کرد جلساتی با ارگان‌های مرتبط برگزار شود و با اقدامات اقناعی و تعیین‌فرصت، این مشکل نیز برطرف شود.

۴۳۳ مورد مشترک پرمصرف خانگی

در این جلسه همچنین اعلام شد که در زمینه مشترکان پرمصرف نیز فهرستی از مشترکان خانگی با متوسط مصرف ماهانه بیش از پنج برابر الگوی مصرف در دوره چهار امسال تهیه و در‌این‌راستا ۴۳۳ اشتراک شناسایی و پس از ارسال پیامک اخطار، در مورادی نیز انشعاب متخلفان قطع شده است؛ همچنین شش دستگاه اجرایی شناسایی شده است که جزو مشترکان پر‌مصرف بوده‌اند و انشعاب آن‌ها قطع شده یا در فرایند قطع شدن قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
0
2
بابا یکی جلو برداشت آب شهرداری از چاهها رو بگیره، هر روز شاهد اسراف و حبف ومیل آب پاک زیرزمینی برای آبیاری چمن و شمشاد و شستشوی معابر و جداول هستیم، وقتی آب مفت تحویل شهرداری بدین همینه دیگه
ممد
Japan
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
0
2
چاه های ژرف وانتقال آب دریا. با تمام توان در این مسیر واگر نشد مردم را به کنار خلیج فارس باید برد. با تمام توان به پیش
Amirmohammad
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
0
1
اول اینکه با حفر چاههای بیشتر .بیچارگی بیشتری برای انسانها و دامها و اکوسیستم و سفره های زیر زمینی بوجود می آید.دوم اینکه در این موقعیت بحرانی تمامی استخرها تعطیل یا از مصرف آب منع شوند.سوم اینکه بارندگی کمی انجام شد اما همین بارندگی بعلت عدم مدیریت تجمیع آبهای باران و هرز .همه به کشف رود سرازیر شده و با فاضلاب شهر مخلوط شده و به بیابان‌های خشک اطراف شهر میرود و استفاده بهینه ای از همین آب غیر شرب هم نمیشود.در صورتی که با ایجاد سدهای خاکی در مسیر آبرفتها میتوان به اندازه آب یک تابستان شهر .آب جمع کرد.ای پیشانی . کجا می نشانی؟؟ که آب هم از گیر خلائق در میرود..
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
0
چاه‌های تازه هم به شوری می‌خورند و آنوقت قیامته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
0
0
متاسفانه شهرداری خودش پر مصرفترین آب رو داره و برداشت بی حد و نصاب از چاهها که باعث ویرانی خواهد شد شهرداری میاد کلی اب و هزینه میکند یه جا رو فضا سبز و درختکاری میکند و بعد سه تا چهار سال مجددا تمام درختان و فضای سبز رو نابود میکنه و هیچ مسئولی هم نمیاد تا شهرداری جوابگو باشد کلا هر کاری رو شهرداری دلش میخواد انجام میدهد بدون ترس و با اختیار خودش و این بدترین اقدامه که باید جلو گیری بشود از وضع موجود فعلی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->